ایران اچ پی

ایران اچ پی، بررسی محصولات سرورهای اچ پی در ایران، پرینترهای اچ پی و کامپیوترهای اچ پی, ایران hp

ایران اچ پی

ایران اچ پی، بررسی محصولات سرورهای اچ پی در ایران، پرینترهای اچ پی و کامپیوترهای اچ پی, ایران hp

ایران اچ پی، بررسی محصولات سرورهای اچ پی در ایران، پرینترهای اچ پی و کامپیوترهای اچ پی, ایران hp

  • ۰
  • ۰

تکنولوژی NFC یک ارتباط رمزگذاری شده‌ی بی سیم با برد کوتاه در فاصله‌ی ۴ سانتیمتر و کمتر است که در باند فرکانسی MHz 13.56 توانایی تبادل اطلاعات با سرعت ۴۲۴ kb/s را دارد و از واژه Near Field Communication یا ارتباط حوزه نزدیک گرفته شده است.

این روزها نیز به دلیل پیشرفت سیستم‌های پرداخت آنلاین مانند، سامسونگ پی و اندروید پی که از طریق موبایل های بسیار پیشرفته و حتی دستگاه های میان رده پشتیبانی می‌شوند، تکنولوژی NFC نیز رواج زیادی پیدا کرده است.

تکنولوژی NFC چگونه کار می‌کند؟

فناوری NFC به طور اختصاصی برای کار در گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده است و از سه ویژگی کلی بهره‌مند است. اولین ویژگی این است که این فناوری قابلیت استفاده به جای کارت‌های غیر تماسی موجود را داراست به طوری که می‌توانید از آن‌ها مانند کارت‌های موجود برای پرداخت‌های خرد استفاده کنید.

دومین ویژگی آن، این است که به راحتی می‌توانید از آن به صورت یک قرائت گر برچسب های غیر فعال RFID استفاده کرده و از آن در تعامل تبلیغاتی و … استفاده کنید. ویژگی سومی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که این فناوری نیز این قابلیت را به شما می‌دهد که هم به عنوان خواننده و هم به عنوان فرستنده از آن استفاده کرده و در حالت شخص به شخص برای تبادل اطلاعات بین دو دستگاه مجهز به NFC ار آن بهره ببرید.

در واقع این تکنولوژی درست مانند بلوتوث و وای فای و البته کلیه اشکال سیگنال های بیسیم عمل می‌کند.

اما یک تفاوت آشکار میان NFC و وای‌فای یا بلوتوث وجود دارد و آن این است که می‌توان از این فناوری برای به حرکت درآوردن جریان‌های الکتریکی درون قطعات پسیو و همچنین انتقال صرف اطلاعات بهره گرفت.

این به این معناست که گجت‌های پسیو به منبع تغذیه اختصاصی برای خود نیاز ندارند و می‌توانند هر زمان که یک قطعه پشتیبانی کننده از NFC اکتیو در مسیرشان قرار گرفت از میدان‎های الکترومغناطیسی تولید شده توسط آن استفاده کنند.

برای مشخص کردن اینکه چه اطلاعاتی قرار است میان دستگاه های پشتیبانی کننده از این فناوری جابجا شود، استاندارد NFC سه مد عملیاتی برای دستگاه های پشتیبانی کننده دارد که شاید رایج ترین‌شان در تلفن های همراه وضعیت همتا-به-همتا باشد؛ این مد امکان تبادل طیف وسیعی از اطلاعات را میان دو دستگاه بهره‌مند از این فناوری فراهم می‌کند. در این وضعیت هر دوی دستگاه‌ها زمانی که اطلاعاتی را ارسال می‌کنند در وضعیت اکتیو قرار می‌گیرند و وقتی اطلاعاتی را می‌گیرند در وضعیت پسیو.

وضعیت دوم، خواندن و نوشتن یا Read and Write است که این روش، یکی از شیوه‌های انتقال داده به شمار می‌آید و در جریان آن، دستگاه اکتیو که همان موبایل شماست به گجت دیگری متصل می‌شود تا اطلاعاتی را از روی آن بخواند. این وضعیت زمانی به کار می‌رود که قصد تعامل با یکی از تگ‌های تبلیغاتی NFC را داشته باشید.

وضعیت عملیاتی سوم شبیه سازی کارت است که در آن دستگاه پشتیبانی کننده از NFC را می‌توان به عنوان یک کارت اعتباری هوشمند یا بدون تماس برای انجام امور پرداختی یا استفاده از سیستم های حمل و نقل عمومی به کار برد.

یکی از ویژگی‌های مثبت NFC نسبت به بلوتوث این است که از انرژی به نسبت پایینی استفاده می‌کند که این ویژگی آن را به گزینه‌ای ایده آل برای دستگاه‌های پسیو مانند تگ‌های تبلیغاتی تبدیل می‌کند. چرا که این تگ‌ها به انرژی قابل توجهی احتیاج ندارند.

گفتنیست که این کم مصرف بودن دارای مضراتی است که مهم‌ترین آن، برد انتقال داده دستگاه‌های پشتیبان از NFC را به میزان قابل توجهی نسبت به انواع بلوتوثی پایین می‌آورد.

به عنوان مثال در مواردی که NFC بردی برابر با ۱۰ سانتی متر دارد، در ارتباطات بلوتوثی می توان دیتا را تا ده متر آنطرف‌تر یا حتی در فاصله بیشتر نسبت به منبع انتقال داد.

برتری دیگر NFC نسبت به بلوتوٍ این است که از آنجایی که در این فناوری دستگاه‌ها به صورت القایی به هم متصل می‌شوند و نیازی به جفت شدن دستی آنها به یکدیگر نیست، برقراری ارتباط میان دستگاه‌های پشتیبان NFC کمتر از یک دهم ثانیه است.

جالب است بدانید با استفاده از NFC می توان تلویزیون‌هایی که از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کنند را از طریق موبایل و تبلت‌هایی که از امکان NFC بهره برده‌اند کنترل کنید. همچنین می‌توانید تصویر تلویزیون را بروی موبایل مشاهده کنید.

بنابراین در صورت فعالسازی NFC بر روی تلفن همراه خود به راحتی می‌توانید بسیاری از کارهای روزمره خود را به صورت بسیار آسان انجام دهید. به عنوان مثال می‌توانید فقط با نزدیک کردن گوشی همراه خود به پرینتر، تصاویر را منتقل کرده و چاپ کنید. یا این که ممکن است شما بخواهید با دوستان خود در زمینه‌های مختلف تبادل اطلاعات داشته باشید، به راحتی می توانید از این فناوری استفاده کنید.

به طور کل تکنولوژی NFC در موارد زیر کاربرد دارد: استفاده از NFC برای پرداخت الکترونیکی و بی‌سیم استفاده از NFC برای پرینت عکس‌ها انتقال تصویر از موبایل به تلویزیون شارژ باتری گجت هوشمند انتقال صدا به اسپیکر قفل گشایی درب مکان‌های مختلف یا اتومبیل

منبع: دیجیاتو

تکنولوژی NFC چگونه کار می‌کند و چه کاربردی دارد؟

تکنولوژی NFC چگونه کار می‌کند و چه کاربردی دارد؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی